Bütün bir insan türünde varolanların en kâmili olmasından dolayı, onun hikmeti
tek’lik [ferdiyyet] oldu; ve yine bundan dolayı, iş onunla başladı ve onunla sona erdi.
Âdem henüz suyla balçık arasındayken, o Nebi’ydi; unsursal oluşumuyla da Son
Nebi oldu.
Üç, tek olanların [efrad] ilkidir; ve, bu tek olanların ilkinden (yani, üçten) birbiri
ardınca çoğalan diğer bütün tek olanlar ise, (bu tek olanların ilki olan) üçün
açılımlarıdırlar [teferruat]. Bundandır ki, (yani, teklerin –bireylerin– ilki olmasından
dolayıdır ki) O, Rabbine ilk delildir. Ve kendisine, Âdem’in adlandırdığı bütün (ilahi)
kelimelerin [cevami’ül-kelim] verilmiş olmasıyladır ki, (bu kelimelerin –yani Bir’in
şuunatının– üç asıldan dallanıp budaklanmasına istinaden sahip olduğu) kendi
üçlüğünde [teslis] delile benzeşik oldu. Ve onun kendisi, kendinin delili oldu. Ve
Muhammed’in (sav) hakikatı, üçlü bir oluşum olmasından dolayı ilk tekliği
[ferdiyyet] ortaya çıkardı. Ve o, varlığın aslı olan muhabbete ilişkin olarak, bu
üçlüğünden dolayıdır ki, “Bana dünyanızdan üç şey sevdirildi..” dedi. Sonra
kadınları ve güzel kokuyu andı ve namazın gözünün aydınlığı kılındığını söyledi.
İlk olarak kadınları andı ve namazı en sona bıraktı. Bu, kadının kendi ayn’ının
zuhurunun aslında erkeğin bir parçası olmasından dolayıdır; ve bu, insanın Hakk’ın
zuhurunun bir kısmı olması gibidir. İnsanın kendini bilmesi Rabbini bilmesinden
önce gelir ve Rabbini bilmesi, kendini bilmesinin sonucudur. Böylece O, “Kendini
bilen Rabbini bilir” demiştir. Dilersen, bilmeye ve erişmeye güç yetirilemeyeceğini
[acz] söyleyebilirsin, çünkü O’nun bilinmesine ilişkin olarak böyle söylemek
yerindedir [caiz]; veya, dilersen, O’nun bilinebilir olduğunu söylersin. Bunların
ilkine göre, eğer kendini (gaybî hakikatı itibarıyla) bilmediğini biliyorsan, gerçekte
Rabbini bilmiyorsundur. Ve ikincisine göre de, eğer kendini biliyorsan, o halde,
Rabbini biliyorsundur.
İmdi, Muhammed (sav) Rabbine en açık delil oldu ve alemin herbir parçası kendi aslı
olan Rabbine bir delildir, öyleyse anla! Ve ona ancak kadınlar sevdirildi ve o da
kadınlara şevk duydu [müştak] — ki bu, bütünün [küll] kendi parçasına [cüz] şevk
duyması türündendir. İmdi o, bu haber ile, Hakk’ın bu unsursal oluşuma ilişkin
olarak, “Ve ona ruhumdan üfledim” [Hicr Suresi, 15/29] sözündeki işin aslını Hak
tarafından zahir kıldı. Sonra Hak, Kendi nefsini insana kavuşmaya güçlü [şedid] bir
şevk duyuyor olarak nitelendirdi ve kendisine şevk duyanlar hakkında, “Ey Davud,
Benim onlara duyduğum şevk daha da güçlüdür [şedid]” dedi. Ve O’nun bu şevki,
katışıksız ve mahrem bir kavuşma [lika-i hâs] içindir. Çünkü Resulallah (sav),
Deccal’a ilişkin bir hadisinde, “Ölmedikçe, hiçbiriniz Rabbinizi göremezsiniz” dedi.
Böyle olunca, bu şekilde (yani, böylesi yeğin bir şevk duyuyor olmakla) nitelenene
(yani, Hakk’a) şevk duyulması kaçınılmazdır. Dolayısıyla da, Hakk’ın bu yakın
olanlara (yani, kendisine şevk duyanlara) –kendilerini görüyor olmakla birlikte– şevk
duyuyor olması apaçık bir durumdur [sabit]. Böylece Kendisini görmelerini arzu
eder [muhabbet] — ki onları bundan alıkoyan dünya makamıdır. İmdi, O’nun
(Davud’a yönelik) bu sözü, tıpkı –biliyor olduğu halde– “ta ki bilelim” demesinde
olduğu gibidir. Öyleyse O, ancak ölümle birlikte varlık bulacak olan bu özgül sıfata
(yani, Kendisinin müşahede olunmaklığına) şevk duyar. Ve onların O’na duydukları
şevk ancak ölümle diner. Ve Hak Teala, buna ilişkin olarak şu tereddüdünü dile
getirdi: “Mü’min bir kulumun canını alırken tereddüt ettiğim kadar hiçbir şeyde
tereddüt etmem. Ben onu incitmekten duyduğum nefret ölçüsünde o da ölümden
nefret eder; ama Bana kavuşması kaçınılmazdır.” Böylece O, ölümü anarak onu
(mü’min kulunu) kederlendirmemek için “ölmesi kaçınılmazdır” demek yerine, ona
Kendisine kavuşma müjdesini verdi. Resul’ün, “Ölmedikçe, hiçbiriniz Rabbinizi
göremezsiniz” sözündeki gibi, insanın Hakk’a kavuşması ancak ölümle birlikte
olduğu içindir ki, Allahu Teala “Bana kavuşması kaçınılmazdır” dedi. Ve Hakk’ın
duyduğu şevk, bu nisbetin (yani, ölüm sırasında ortaya çıkan görme nisbetinin)
varlık bulması içindir.
Sevgili beni görmeyi nasıl da arzuluyor
Ama benim duyduğum arzu daha da çok
İkimiz de elemliyiz, ama kavuşma vakti henüz gelmedi
Ben sızlanmaktan şikayetçiyim, O da öyle.
O, insana Kendi ruhundan üflediğini söyledi; böylece, O’nun duyduğu şevk ancak
Kendisine’dir. Kendi ruhundan olmasıyla, onu Kendi suretinde yarattığını görmez
misin? İnsanın oluşumu bedendeki, “karışımlar” [ahlat] olarak adlandırılan dört
unsurdan oluştuğu için; bedende bulunan rutubetten dolayı, O’nun üflemesi, nefste
bir tutuşma meydana getirdi. Böyle olunca, oluşumu dolayısıyla, insandaki ruh, ateş
oldu. Bundandır ki, Allahu Teala Musa’yla, ancak ateş suretinde konuştu; ki, (ateş
aramak için yola çıkmış olan) Musa’nın peşinde olduğu da bu ateşti. Eğer insanın
oluşumu (katışıksız bir şekilde) tabii olsaydı, ruhu nurdan olurdu. Allahu Teala,
“üfleme” biçimindeki örtük ifadeyle, bu ruhun Rahman’ın Nefesi’nden geldiğine
işaret eder. Ve bu Nefes’in üflenmesi sonucunda da, insanın ayn’ı zahir olur.
Bundandır ki, Kendisine ruh üflenenin (oluşumundaki unsurların) istidadından
dolayı, tutuşma nur değil de, ateş oldu. Dolayısıyla, insanı insan kılan şeyde (yani,
kendisine üflenen ruhta), Hakk’ın Nefesi bâtın oldu.
Sonra Allahu Teala, onun kendi sureti üzere olan ve ona iştiyak duyan bir diğer
kişiyi ortaya çıkardı ve buna “kadın” adını verdi. Ve kendi sureti üzere zahir
olduğundandır ki, kadına iştiyak duydu — bu, kendi nefsine duyulan iştiyaktır. Ve
kadın da, ona şevk duydu — bu da, kendi yurduna duyulan iştiyaktır. İmdi, ona
kadın sevdirildi, çünkü Allah Kendi sureti üzere yarattığını sevdi ve bundan
dolayıdır ki, güçleri [kadr] ve menzilleri azim ve tabii oluşumları yüce olduğu halde,
nuranî melekleri onun önünde secde ettirdi. İmdi, ilişki buradan ortaya çıktı ve suret,
ilişki yönünden en büyük, en yüce ve en mükemmel olandır. Bu, çift [zevc] olmadır,
yani Hakk’ın varlığının kutupsallaşmasıdır [şef] — tıpkı bir kadının, varlığıyla,
erkeği kutupsallaştırması [şef] gibi. Böylece Hak, erkek ve kadın üçlüsü zahir oldu.
Kadın, kendi aslı olan erkeğe nasıl iştiyak duyduysa, erkek de, kendi aslı olan
Rabbine iştiyak duyar. Böyle olunca, Allahu Teala, Kendi sureti üzere olanı nasıl
seviyorsa, Rabbi ona kadınları sevdirdi. Ve sevgi, ancak varlığının kendisinden
olduğuna [tekevvün] yöneliktir. Hal böyle olunca, erkek, varlığının Kendisinden
olduğunu [tekevvün], yani Hakk’ı sever. İşte bu nedenledir ki, “bana sevdirildi”
demiştir ve duyduğu sevgi, sureti üzere olduğu Rabbine ilişkilenmiş olduğundan,
“severim” dememiştir — hatta kendi hanımına sevgisinde bile. Çünkü hanımını –
Allah’ın kendisini sevmesi vasıtasıyla– ilahî hallenimden [tahalluk-ı ilahî] dolayı
sevdi.
Bir erkek, bir kadını sevdiğinde, ona kavuşmak ister, yani aşkın amacı olan
kavuşmayı diler ve insanın unsursal oluşum suretinde eşlerin birleşmesinden daha
büyük bir vuslat yoktur. Ve bundandır ki, şehvet bütün bir bedenine yayılır. Ve
bundan dolayı, kendisine gusletmesi emrolundu. Böylece, şehvetin ortaya çıkışıyla
kadındaki hiçliğe erme [fenâ] genel olduğu için, temizliğin de genel olması gerekti.
Allah, kulunun Kendisinden başkasında haz bulabileceğini [iltizaz] sanmasını
kıskanır, böylece O, kulunu, Hakk’a dönebilsin ve hiçliğe erdiği [fenâ] kadından
doğru Kendisine bakabilsin diye gusülle arındırır; çünkü kadında gördüğü O’ndan
başkası değildir.
Erkek, Hakk’ı kadında müşahede ettiğinde, (Hakk’ın kadında edilgin bir tarzda
zuhur etmiş olmasından dolayı) O’nu (zuhurunun) edilgin [münfail] olmaklığında
görür. Öte yandan Hakk’ı, kadının kendinden zuhur etmiş olması (yani, kendinden
bir parça olması) dolayısıyla, kendi nefsinde müşahede ettiğinde, O’nu (Hakk’ın
kadındaki-kendinde etkin bir tarzda zuhur etmiş olmasından dolayı) etkin [fail]
olmaklığında görür. Ne var ki, O’nu, kendisinden olanın [mütekevvin] suretini
aklına [istihzar] getirmeksizin müşahede ettiğinde, O’nu doğrudan Hak’tan edilgin
[münfail] olmaklığında görür. Ne var ki, erkek Hakk’ı en eksiksiz ve en kâmil olarak
kadında görür [şuhud], çünkü bu şekilde Hakk’ı hem etkin [fail] olmaklığında hem
de edilgin [münfail] olmaklığında müşahede eder. Öte yandan, Hakk’ı yalnızca
kendinde müşahede ettiğinde, O’nu ancak edilgin olmaklığında görür [şuhud].
Bu nedenledir ki, Resul, Hakk’ın kadınlarda kâmil bir şekilde görülmesinden
[şuhud] dolayı, onları sevdi [muhabbet]. Hak, hiçbir zaman maddeden soyut olarak
sonsuza dek müşahede edilemez, çünkü O, Kendi Zatı’nda alemlerden ganidir.
Hakk’ın görülmesi bu yönden olanaksız olup, bu ancak maddede sözkonusudur ve
Hakk’ın kadınlarda [nisa] görülmesi [şuhud], Hakk’ı görmenin [şuhud] en azim ve
en kâmil olanıdır. Ve en büyük kavuşma [vuslat] da cinsel birleşmedir. Ve bu, Hak
Teala’nın, Kendi Halifesi kılmak ve böylece onda Kendi nefsini görebilmek için
Kendi suretinde halk ettiğine yönelik ilahi yönelime benzer. İmdi, ona şekil verdi,
onu düzgün kıldı, ve ona Kendi Nefesi olan ruhundan üfledi. Böyle olunca, onun
zahiri halk ve batını da Hak’tır. Bu nedenle Allah, onu (yani, ruhu) bu bedeni
yönetmeklikle nitelendirdi. Ve Allahu Teala varlığı semadan yönetir ve sema, arza
nisbetle yücedir ve arz ise erkânın aşağısı olduğu için aşağıların en aşağısıdır.
Resul (sav), kadınları “nisa” olarak adlandırdı ve “nisa” tekili olmayan çoğul bir
sözcüktür. Bundan dolayı, “Bana dünyanızdan üç şey sevdirildi: kadınlar [nisa]..”
buyurdu, “kadın” [mir’e] demedi. Böylelikle, varlıkta kadınların [nisa] erkeklerden
sonra gelmelerine riayet etti. Gerçekte “nüset,” “geciktirme” demektir. Allahu Teala,
“Geciktirme küfürde aşırı gitmektir” [Tevbe Suresi, 9/37] buyurdu ve veresiye, yani
“geciktirerek” satmak da böyledir. Böylece, “kadınlar” demiştir. Onları sevmesi
ancak mertebelerinden dolayıdır ve onlar edilginlik [infial] mahallidirler. Kadınların
erkeğe nisbeti, Tabiat’ın (Küllî Nefs’in) Hakk’a olan nisbeti gibidir — ki Hak, iradî
yönelim ve İlahi Emir’le, alemin suretlerini Tabiat’ta (Külli Nefs’te) açımlamıştır. Ve
bu iradî yönelim ve İlahi Emir, unsursal suretler aleminde eşlerin birleşmesi [nikah],
nurani ruhlar aleminde himmet ve manalar aleminde çıkarım için öncüllerin
düzenlenişidir.
O halde herkim kadına bu sınır içerisinde sevgi [muhabbet] duyacak olursa, bu ilahi
sevgidir. Her kim kadınlara tabii şehvet yoluyla sevgi duyacak olursa, bu şehvetin
ilmi onda eksik kalır. Bu kimseler için sevgi duydukları kadın, ruhtan yoksun bir
surettir; her ne kadar bu suretin gerçekte bir ruhu olsa da, hazzın kime olduğunu
bilmeksizin, eşine veya başka bir kadına yalnızca ondan haz almak için dokunan kişi
açısından (bu yöneldiği suretin ruhu) yoktur. Böylece, bu kimse nefsini (kendi
nefsinin ilahi zuhur mahallerinden bir mahal olduğunu ve ilahi sevgi ile haz aldığını
ve Hakk’ın kadında etkinlik ve edilginlik ile müşahede olunduğunu) bilmez, tıpkı
başka birinin –kendisi ona söylemedikçe (yani, ona “ben kadınlara yönelik sevgide,
ilahi sevgiyle haz alırım” demedikçe)– bilmediği gibi. Nitekim, (ariflerden biri) şöyle
demiştir: “Benim aşık olduğumu düşünmekte haklılar; öyle ama, kime aşık
olduğumu bilmiyorlar.” Bunun gibi, (arif olmayan) bir başkası da, hazza sevgi duyar
ve sonuçta haz aldığı mahalle, yani kadına sevgi duyar — ama, meselenin ruhu
kendisinden örtülü [gaib] kalır. Eğer bilseydi, kimden zevk aldığını ve zevk alanın
kim olduğunu bilirdi; ve kâmil olurdu.
Nasıl ki kadınlar, Hak Teala’nın, “Erkeklerin onlar üzerinde bir dereceleri vardır”
[Bakara Suresi, 2/228] sözünde belirttiği gibi, erkeklerden daha alt bir derecede
bulunuyorlarsa, erkekler de kendilerini Kendi sureti üzre yaratan [inşa] Hak’tan –
O’nun sureti üzre yaratılmış olsalar bile– daha alt bir derecededirler. İşte bu
dereceyledir ki, Hak, erkeklerden ayrışık oldu ve bununla alemlerden gani ve ilk
eyleyici [fail-i evvel] oldu. Çünkü suret (yani, bu bağlamda, taayyün-i evvel
mertebesi) ikinci eyleyicidir [fail-i sani]. Dolayısıyla Hak için sözkonusu olan
evveliyet, suret için sözkonusu değildir. Böyle olunca, aynlar, mertebeler halinde
birbirinden (belirli niteliklerle) ayrıştı. Ve (aynların hakikatlerini bilen) her arif kişi,
Hak sahibi olan herbir şeye (yani, herbir ayn’a) hakkını verdi. İşte bunun içindir ki,
Muhammed’in (sav) kadınlara sevgisi, Allah’ın sevdirmesiyle oldu. “O, her şeye
halkını verdi” [Taha Suresi, 20/50] — ve bu da onun (yani, o ayn’ın) Hakk’ının ta
kendisidir. O halde, bu Hakk’ı her şeye ancak hakettiğince verdi — ki hakeden de,
bunu kendi zatıyla hak etti.
Ve (Resulallah kendisine sevdirilen şeyleri anarken) kadınları öne aldı, çünkü
kadınlar edilginlik mahallidirler. Nitekim (dişil nitelikte olan) tabiat (da) kendisinden
suret ile varolan şeylerden önce gelir. Ve tabiat gerçekte ancak Rahmanî Nefes’tir.
Çünkü Nefes, heyulanî cevherde, özellikle (de) yıldızlar aleminde yayındığı için, ona
alem suretlerinin yücesi ve aşağısı [ala ve esfel] üflendi. Fakat Rahmanî Nefes’in
nurani ruhlar aleminde ve arazlarda yayınımına gelince, buradaki yayınım başkadır.
Sonra, Resulallah (sav) bu (“Bana dünyanızdan üç şey sevdirildi..”) hadisinde dişil
olanı eril olana üstün [galib] kıldı — ve bu şekilde kadınlara ihtimam gösterdi.
Böylece “üç” derken ancak dişil çoğulluk için kullanılan “selas” kelimesini kullandı.
Ne var ki (saydığı üç şey, yani “kadınlar,” “güzel koku” ve “namaz” kelimelerinden)
biri, yani “güzel koku” [tîb] kelimesi erildir ve Araplar’ın adeti her zaman için eril
olana öncelik vermektir. (Dolayısıyla –Arapça’nın bu temel kuralı göz önünde
bulundurulursa– Resulallah’ın “selas” yerine, eril olana öncelik vererek “selase”
demesi gerekirdi.) Örneğin, Arapça’da “Fatmalar’la Zeyd çıktılar” denildiği zaman,
fiil dişil olarak değil, eril olarak söylenir; yani erkeğin tek ve kadınların birden fazla
olmalarına karşın, fiil yine de dişil değil, eril olarak kullanılır. Halbuki Resul,
Arap’tır (ve dolayısıyla Arapça’nın bu kuralını bilmediğinden değil, başka bir şeye
işaret etmek için, bilerek böyle kullandı). İmdi Nebi (sav), kadınlara yönelik
sevgisinin kendi nefsinin bir tercihi [ihtiyar] olmadığına işaret etti. Böylece Allah,
ona bilmediği şeyi öğretti. Ve (kadınların, insan türünün varlığının aslı olduğu ve
edilginlik mahalli olduğunu öğretmesiyle ve bu şekilde kadınları sevdirmesiyle)
Allahu Teala’nın ona verdiği lütuf çok büyük oldu. Resulallah’ın (sav) dişili eril
olandan üstün tutması işte bu nedenledir. Resulallah (sav) hakikatleri nasıl bilmekte
ve her şeyin hukukunu nasıl gözetmektedir, bir bak!
Daha sonra, son söylediğini (yani, namazı) dişil olmaklığı itibarıyla ilkine (yani,
kadınlara) benzer kılarak, bu ikisinin arasına eril olanı (yani, güzel koku anlamına
gelen “tîb”sözcüğünü) koydu. “Kadınlar”la başladı ve “namaz”la bitirdi ve bunların
her ikisi de dişildir ve (eril bir terim olan) güzel koku bunların arasındadır — tıpkı
(iki dişil arasında bulunan) kendi varlığında olduğu gibi. Çünkü erkek, kendisinden
zuhur ettiği Zat ile (ki bu dişil bir terimdir) kendisinden zuhur eden kadın arasında
bir yerdedir. Böylece o, biri gerçekten dişil ve diğeri itibarî olarak dişil olan iki dişil
ayn arasındadır. Böylece, “nisa” gerçekten dişil, “salat” kelimesi ise itibarî olarak
dişildir. “Güzel koku”ya gelince, bu kelime, bu ikisi arasına, Âdem’in, her şeyin
Kendisinden varolduğu Zat ile, mevcudiyeti (Âdem’in) kendisinden olan Havva
arasında olması gibi, (eril olarak) yerleştirilmiştir. İmdi, eğer dilersen (Âdem’in
varlık sebebi) “sıfattır” dersin, ve eğer dilersen (ilahi) “kudrettir” dersin — ki her
ikisi de (zat gibi) dişildir. Böylece, hangi mezhepten olmak istersen ol, ancak dişil
olanı önde gelir bulursun. Hatta, alemin varlığında Hakk’ı “sebep” [illet] olarak ele
alanlar için bile bu böyledir — çünkü “illet” kelimesi de dişildir.
Ve Resulallah’ın (sav) güzel kokuyu anmasındaki ve bunu kadınlardan sonra
anmasındaki hikmete gelince: Bunun hikmeti, kadında yaratılış [tekvin] kokusu
olmasından dolayıdır. Çünkü, atalar sözünde denildiği gibi, “Kokunun en güzeli
sevgiliyle kucaklaşmadadır.” Muhammed (sav) (bütün bir taayyünatın mebdei
olarak) katıksız bir kul olarak yaratıldığında, hiçbir zaman efendilik peşinde olmadı
— (ilahi tasarruflar için) edilgin [münfail] olmaklığıyla, (uluhiyet hazretinde) secde
edici ve (rububiyet kapısında) kıyamda durucu olmaktan başka bir şey yapmadı. Ve
Allahu Teala ondan (yani, taayyün-i evvel olan bu hakikat-ı Muhammediye’den)
yaratacağı [tekvin] şeyi (yani, bütün bir mükevvenatı) yarattığında [tekvin], ona
etkin olmaklık rütbesini ve (varoluşun) en güzel kokuları olan Nefesler aleminde
etkide bulunmaklığı vermiştir. Bundandır ki ona güzel koku sevdirilmiştir. İşte
bundan dolayı, güzel kokuyu, kadınlardan sonra anarak Hakk’ın, “O, derecelerin
yükseğidir” [Mümin Suresi, 40/15] sözüyle ortaya koyduğu derecelenmeyi gözetti.
Çünkü Hak Teala Arş’ın üzerine Rahman İsmi ile oturmuştur. O halde, Arş’ın ihata
edip de ilahi rahmetin isabet etmediği hiçbir kimse yoktur. “Rahman Arş üzerine
istiva etti” [Nur Suresi, 24/26] ve Arş her şeyi içerisine alır ve Arş’ın üzerine oturmuş
olan Rahman’dır. İmdi, alemde Rahman’ın hakikatı ile rahmetin yayınımı
gerçekleşir. Biz bundan hem bu kitapta hem de Fütühat-ı Mekkiye’de söz ettik.
Hak Teala, güzel kokuyu (“tîb,” aynı zamanda iyilik ve temizlik anlamına da gelir)
Hz. Ayşe’nin masumiyetini beyan eden Kur’an ayetinde, kadın ve erkek arasındaki
nikaha ilişkin olarak kullanılmıştır: “Habis kadınlar habis erkeklere, habis erkekler
habis kadınlara; temiz kadınlar temiz erkeklere, temiz erkekler temiz kadınlara
yaraşırlar. Onlar (yani, Resulallah’ın eşleri) kendileri hakkında söylenenlerden
berîdirler” [Nur Suresi, 24/26]. Hak Teala temiz [tayyib] olanların kokularını güzel
kıldı. Çünkü söz nefestir ve nefes de güzel kokunun ta kendisidir. Böylelikle nefes
söz biçiminde ağızdan çıktığında, tayyib olan kimseden tayyib ve habis olan
kimseden de habis olarak dışarı çıkar. İlahi Nefes olmaları itibarıyla, bütün nefesler
tayyibdir. Övülesi [mahmud] ve yerilesi [mezmum] olmaları itibarıyla da tayyib ve
habistirler. Sarmısak hakkında Resulullah Efendimiz (sav), “Ben sarmısağın
kokusunu kerih görürüm” buyurdu, yoksa, “Ben sarmısağı kerih görürüm”
buyurmadı. Böylece, bir şeyin ayn’ının kerih olduğundan söz edilemez, ancak ondan
zahir olan şeyin kerih olmasından söz edilebilir. Ve çirkinlik [kerahet], bir şeyin örfe
uygun olmamasında, tabiata uygun olmamasında, bir maksada uygun olmamasında,
Şeriat’a uygun olmamasında veya bir şeyin kemal düzeyinden noksanlık derecesine
düşmesindedir. Bu sebepler dışında bir şeyin kerih görülmesi sözkonusu değildir.
Az önce ortaya koyduğumuz gibi, İlahi Emr habis ve tayyib olmak üzere ikiye
ayrılmasıyla, Resulallah’a (sav) habis şeyler değil, tayyib olan şeyler sevdirildi. Ve o,
meleklerin habis kokulardan tiksinti duyduklarını söyledi; insanın unsursal
oluşumunda kötü koku bulunduğundan dolayı –ki insan kokuşmuş çamurdan
yaratılmıştır– melekler insanın tabiatını kerih görürler. Öte yandan, benzer bir
şekilde, pislik böceği de, mizacı gereği, gülün kokusundan rahatsız olur — halbuki,
gülün kokusu güzeldir. Benzer şekilde, manen ve suret olarak pislik böceğinin
benzeri bir mizacı olan kimseler hakkı işittiklerinde, ondan rahatsız olurlar ve
batıldan hoşlanırlar. Hak Teala onlar için, “Onlar ki, batıla inandılar ve Allah’ı inkar
ettiler” [Ankebut Suresi, 29/52] buyurmuştur. Ve Hak Teala onları, hüsranda olan
kimseler olarak nitelendirdi: “İşte onlar nefslerine yazık eden hüsran ehlidirler”
[Ankebut Suresi, 29/52]. Çünkü habis’i, tayyib’den ayırdedemeyen kimse idraktan
yoksundur.
İmdi, Resulallah’a (sav) ancak tayyib olan sevdirildi — ki varlıkta ancak tayyib olan
vardır. Ve alemde yalnızca tayyib olanı bulup, habis olanı bilmeyen bir mizacın
varlığı düşünülebilir mi yoksa düşünülemez mi diye sorulacak olursa, biz böyle bir
şey olmaz deriz. Çünkü biz kendisinden alemin zahir olduğu asılda –yani Hak’ta–
böyle bir mizac görmedik. İmdi, biz Hakk’ı kerih görür ve sever bulduk — ve
“habis” kerih görülen ve “tayyib” ancak sevilen şeydir. Ve alem, Hakk’ın sıfatı
üzeredir. İnsan ise iki suret (Hakk’ın ve alemin sureti) üzeredir. Dolayısıyla alemde
herşeyde ancak tek bir şeyi (yani, yalnızca habisi veya yalnızca tayyibi) idrak eden
bir mizac bulunmaz. Olsa olsa, bir şeyin deneyimleme ile habis ve deneyimleme
olmaksızın (yani, uzaktan görünüş itibarıyla) tayyib olduğunu bilmekliğiyle, habis
olandaki tayyib olanı idrak eden bir mizac bulunur. Böyle olunca, ondaki tayyib
olanın idrakı, ondaki habis olanı duyumsamaktan onu alıkoyar. Ama bunun olması
azdır. Ama alemden, yani kevn’den habisliğin kaldırılması hiç kuşkusuz sahih
değildir. Ve habis ve tayyibde Allah’ın rahmeti vardır. Ve habis, kendi açısından
tayyibdir ve tayyib olan şey onun açısından habistir. Dolayısıyla varlıkta, bir yönüyle
belli bir mizaç için habis olmayan hiçbir şey yoktur — ve bunun tersi de böyledir.
Ve kendisiyle tekliğin [ferdiyyet] kusursuz hale geldiği üçüncü şey namazdır.
Bundandır ki, Resulallah (sav), “Benim göz aydınlığım namazdır” buyurdu. Çünkü
namaz müşahededir ve böylece Allah ile kul arasında bir münacattır. Allah şöyle der:
“Beni anın, ben de sizi anayım” [Bakara Suresi, 2/152]. Namaz, sahih bir hadiste
belirtildiğine göre Allah ile kulu arasında, bir yarısı Allah’a ve diğer yarısı da kula ait
olmak üzere, ikiye bölümlenmiş bir ibadettir:
“Ben kıraati iki kısma ayırdım; yarısı bana aittir, yarısı da kuluma. Kulum neyi
istiyorsa, kendisine istediği şey verilmiştir. Kul, ‘El-hamdülillâhi Rabbi’l-âlemîn”
(Hamd alemlerin Rabbine aittir) deyince; ‘Kulum bana hamdetti’ derim. ‘Er-
Rahmânirrahîm’ deyince; ‘Kulum bana senâda bulundu’ derim. ‘Mâlik-i yevmiddin’
(din gününün sahibi) deyince; ‘Kulum beni yüceltti ve ululadı’ derim. ‘İyyâke
na’budü ve iyyâke nesta’in’ (yalnız sana kulluk eder ve yalnız senden yardım dileriz)
deyince; ‘Bu benimle kulum arasındadır, kuluma istediğini verdim,’ derim. ‘İhdina’ssırâte’l-
müstakîm sırâtellezîne en’amte aleyhim gayr’il-mağdûbi aleyhim ve le’ddâllîn’
(bizi doğru yola ilet, o yol ki, kendisine nimet verdiğin kimselerin yoludur,
gazaba uğrayanların ve dalalete düşenlerin değil) deyince; ‘Bu da kulumundur,
kuluma istediğini verdim’ derim.”
Allahu Teala namazın ilk yarısını nasıl ki Kendisine ayırmışsa, diğer yarısını
da
kuluna ayırmıştır. Buradan, Fatiha Suresi’nin namazda okunmasının niçin zorunlu
kılındığı anlaşılır; bunu okumayan, Allah ve kulu arasında paylaşılan namazı eda
etmemiş olur.
Ve Hak ile kul arasında münacat olduğu için, namaz zikir olur. Ve Hakk’ı zikreden
kişi, hiç kuşkusuz Hak’la birlikte olur; ve Hak da O’nunla birlikte olur. Çünkü sahih
bir kudsi hadiste Hak Teala şöyle dedi: “Ben, beni zikreden kimseyle birlikteyim.” Ve
bir kimse, görüyor olarak, zikrettiği kimseyle birlikte olursa, onu müşahede eder.
Müşahede ve görüm [rüyet] budur; ama görüyor olmayan kimse müşahede edemez.
İşte namazda bu görümün var olup olmadığına bakarak, kul kendi manevi
mertebesini bilebilir: Eğer O’nu müşahede etmezse, iman yoluyla O’nu
görüyormuşçasına ibadet etsin ve münacatı sırasında O’nu, yöneldiği doğrultuda
[kıble] tahayyül etsin ve Hakk’ın kendisine vereceği cevaba kulak versin.
Kendi iç alemine ve kendisiyle birlikte namaz kılan meleklere imamlık ettiğinde –ki
sahih bir hadiste belirtildiğine göre, namaz kılan kişinin arkasında melekler namaza
durduklarından, namaz kılan herkes imamdır– bu kişi için resul rütbesi hasıl olur ve
bu rütbe Allah’ın vekili olmaktır [niyabet]. “Semi Allahu limen hamideh” (Allah
hamdedeni işitir) dediğinde, kendi nefsine ve arkasındaki meleklere, Allah’ın işitmiş
olduğunu haber verir ve kendisiyle birlikte orada bulunanlar, “Rabbena ve lekel
hamd” ( Ey Rabbimiz, hamd sana mahsustur) karşılığını verirler. Çünkü hiç
kuşkusuz Allahu Teala, kulunun diliyle, “Semi Allahu limen hamideh”
buyurmuştur. Öyleyse namazın rütbesinin yüceliğine ve namaz kılanı nereye
götürdüğüne bir bak! Ne var ki, namazında müşahede mertebesine erişememiş olan
kişi, namazın gayesine ulaşamamıştır. Çünkü Kendisiyle münacatta bulunduğu
Hakk’ı görmediği için onda göz aydınlığı ortaya çıkmamıştır. Eğer namazda Hakk’ın
kendisine verdiği karşılığı işitmeyecek olursa, bu kişi (Hakk’a) kulak verenlerden
değil demektir. Ve işitmediği ve görmediği için Rabbinin huzurunda olmayan kişi,
asla namaz kılıcı değildir. Bu kimse, müşahede eden ve kulak verenler sınıfından
değildir.
Ve namaz gibi –devam edildiği sürece– kişiyi kendisinden başka şeylerle meşgul
olmaktan alıkoyan bir ibadet yoktur. Ve namazdaki Allah’ın zikri, namazın
içerisinde yer alan söz ve hareketlerden daha büyüktür. İnsan-ı Kâmil’in namazdaki
halini Fütühat-ı Mekkiye’de betimlemiştik. Allahu Teala Kur’an’da, “Namaz insanı
taşkınlık ve kötülükten alıkoyar” [Ankebut Suresi, 29/45] buyurmuştur. Çünkü
Allah, namaz kılan kimseye namazdan başka herhangi bir şeyle meşgul olmayı
yasakladı. “Ve Allah’ın zikrinden daha büyük bir şey yoktur” [Ankebut Suresi,
29/45] — yani, namaz sırasında, kulun dileyişine karşılık verdiğinde, Hak Teala’nın
bu kulunu zikretmesi ve ona senâ etmesi, kulun Hakk’ı zikretmesinden daha
büyüktür, çünkü büyüklük [kibriya] Hakk’a aittir. Böylece Hak Teala şöyle der: “Ve
Allah sizin işlediğiniz şeyi bilir” [Ankebut Suresi, 49/45] ve “o kimse, müşahede
ediyor olarak kulak verdi” [Kaf Suresi, 50/37]. Ve kulun, Hakk’ın seslenişine kulak
vermesi, namaz sırasında Allah’ın kulunu zikretmiş olmasındandır.
Varlık, ancak akılla kavrayabileceğimiz hareketten ortaya çıktığında, bu hareket,
alemi yokluktan varlığa taşıdı ve namaz bütün hareketleri kendinde topladı. Ve
alemde üç (tür) hareket vardır. İlk hareket, dikey harekettir ve bu, namazdaki kıyam
halidir. Diğeri yatay harekettir ve bu da namazdaki rüku halidir. Ve üçüncü de aşağı
doğru harekettir ve bu da namazdaki secde halidir. İmdi, insanın hareketi dikeydir;
hayvanların hareketi yataydır; ve bitkilerin hareketi aşağı doğrudur. Minerallerin ise
kendiliklerinden bir hareketi yoktur. Taşın hareket etmesi, bir başkasının kendisini
hareket ettirmesiyle olur.
Resulallah’ın ( sav), “Namaz benim gözümün aydınlığı kılındı” sözüne gelince;
kendisi bunun böyle olmasını kendini nisbet etmedi, çünkü Hakk’ın namaz kılana
tecellisi, namazı kılandan değil, Hak’tan gelir. Gerçekte, eğer Hak bu sıfatı (yani,
tecelli ve şuhudun kendi tarafından vuku bulmasını) Resul’e Kendisi zikretmiş
olmasaydı; Kendisinden ona tecelli olmaksızın namaz kılmasını buyururdu. Ama
eğer tecelli Hak tarafından bağış [imtinan] yoluyla olduysa, o halde Resul’ün
müşahedesi de aynı şekilde Hak tarafından bağış yoluyla olmuştur. Bundandır ki,
“Namaz gözümün aydınlığı kılındı” demiştir. Ve bu (gözün aydınlığı), Sevgili’nin
müşahede edilmesidir ve “göz aydınlığı” [kurre] “karar bulma” [istikrar]
sözcüğünden türer: Böylelikle sevenin gözü, geri kalan hiçbir şeye gözü kaymaksızın
(Sevgili’nin görümüne) takılıp kalır. Bu nedenledir ki, Hak Teala namazda sağa sola
bakmayı kuluna yasaklamıştır [nehy]. Çünkü namaz sırasında sağa sola bakmak,
kulun kıldığı namazdan Şeytan’ın çaldığı bir şeydir; bununla, kulu Sevgilisini
müşahede etmekten alıkoyar. Eğer Hak, sağına soluna bakınan bir kimsenin
(gerçekten) Sevgilisi olsaydı, bu kimse (sağına soluna bakınmak yerine) namazında
bakışını kıbleden ayırmazdı. Ne var ki insan bu özel ibadette Hakk’ı müşahede edip
etmediğini nefsinin haline bakarak bilir. Çünkü insan kendi nefsini bilir. Ve bir kimse
nefsinde olanlara dış görünüşten dolayı mazeretler getirse bile, nefsini mazur
gösterdiğini ve onun hakkında doğruyu söylemediğini bilir. Çünkü hiçbir şeyin
kendi nefsini bilmezliği sözkonusu değildir. Çünkü bir kimse, kendi halini deneyimler.
Ve “namaz” olarak adlandırılanın bir diğer bölümlenişi daha vardır. Hak Teala, bir
yandan Kendisine namaz kılmamızı buyurdu ve bir yandan da bizim üzerimize
namaz kılıcı [musalli] olduğunu haber verdi — böylece namaz bizden ve O’ndandır.
İmdi, O namaz kılıcı olduğunda, ancak Ahir İsmi ile namaz kılıcı olur. Böyle olunca
Hak, kulun varlığından sonra gelir. Ve O, kulun kıblesinde kendi düşünsel
kurgulamasıyla veya taklit yoluyla tahayyül ettiği Hak’tır. Ve bu itikat edilen ilah,
herbir kişide varolan istidadın farklı olmasından dolayı çeşitlenir. Nitekim Allah’ın
bilinmesi ve arifler hakkında sorulan soruya Cüneyd-i Bağdadi –Allah’ın rahmeti
onun üzerine olsun– şöyle demiştir: “Suyun rengi, kabının rengidir.” Ve bu, durumu
bütün açıklığıyla ortaya koyan bir cevaptır. İşte bu Hak, bizim üzerimize namaz
kılıcı olan Hak’tır.
Namaz kılıcı [musalli] biz olduğumuzda ise, (önce Hakk’ı tahayyül edip, ondan
sonra namaz kıldığımızdan) bizim için Ahir İsmi ortaya çıkar ve bu İsimde
gerçekleniriz. Kendisinde bu İsim ortaya çıkan kişinin halinden daha önce söz
etmiştik. Bundandır ki, O’nun indinde, halimizce oluruz ve O da bize, ancak bizim
O’na ilişkin olarak getirdiğimiz suret üzre bakar. (Ve namaz kılanın, Ahir isminde
gerçeklenmesinden dolayıdır ki, ona “musalli” adı verilmiştir.) Çünkü (Arapça’daki)
“musalli” kelimesi, “yarışta öndekinden bir sonra gelen” demektir.
Ve Hakk’ın, “Her şey salâtını ve tesbihini bilir” [Nur Suresi, 24/41] sözü, her şey
Rabbine ibadette sonradan gelme rütbesini ve istidadı ölçüsünce O’nu tenzih ettiği
tesbihini bilir, demektir. İmdi, Halim ve Gafur olan Rabbine hamdetmeyen hiçbir şey
yoktur. İşte bundandır ki biz, alemin, kendini oluşturan parçalarıyla tek tek
ayrıntılanımlı olarak Hakk’ı nasıl tesbih ettiğini anlayamayız. Ve, “Kendi hamdıyla
O’nu tesbih etmeyen hiçbir şey yoktur” [İsra Suresi, 17/44] ayetinde bir mertebe
vardır ki, burada geçen “kendi hamdıyla” sözündeki belirsiz zamir, tesbih eden kula
işaret eder. Yani o şey, Allah’ı kendine mahsus hamd ile tesbih eder, demek olur.
Böyle olunca “kendi hamdıyla” sözündeki zamir, şeyin kendisine ait olur ve bu söz
“kulun üzerine olduğu senâ ile” anlamını kazanır. Nitekim, itikat edenin ancak itikat
ettiği İlah’a senâ ettiğini belirtmiştik. Ve o, nefsini, itikat ettiği İlah’a raptetmiştir. Ve
işlediği ameller, kulun kendisine döner. Öyleyse, ancak kendi nefsine senâ etmiş
olur. Çünkü hiç kuşkusuz sanatı öven kimse, sanatçıyı övmüş olur. Çünkü sanat
eserinin güzel olması veya güzel olmaması, gerisingeri sanatçıya döner. Ve, itikat
edilen ilah, onu kendi tahayyülünde oluşturan kimsenin oluşturduğu bir şeydir.
İmdi, itikat ettiği şey üzerine senâsı, (sonuçta) kendi nefsi üzerine senâsıdır. Ve
bundan dolayı, kendi itikadından başka olanları yerer. Ve eğer insaf etseydi, böyle
olmazdı. Bu özgül mabud’a sahip olan kişi, kendinden başkalarının itikadına
itirazından dolayı, Allah hakkında itikat ettiği şeyde hiç kuşkusuz cahildir. Çünkü,
eğer Cüneyd-i Bağdadi’nin, “Suyun rengi, kabının rengidir” sözünü anlasaydı, her
itikat sahibinin itikatını teslim eder, ve Allahu Teala’yı her itikatta ve her surette
bilirdi. Ne var ki mabud’u kendine özgü kılan, zan üzredir, ilim sahibi değildir.
Bundan dolayıdır ki, Allahu Teala, “Ben kulumun zannı üzereyim” buyurdu. Bu söz,
Allah’ın kuluna ancak kulunun itikat ettiği surette zahir olduğu anlamına gelir — kul
ister mutlak kılsın ister kayıtlasın, bu böyledir.
İmdi, itikat edilen ilah, sınırlılığa sahiptir. Ve bu sınırlılığa sahip olan ilah, kulun
kalbine sığan ilahtır. Çünkü, mutlak ilah, hiçbir şeye sığmaz. Çünkü o, şeylerin ta
kendisidir ve nefsinin ta kendisidir. Gerçekte, bir şeyin kendi nefsine sığdığı ya da
sığmadığı söylenemez. İyi anla! Ve Allah doğruyu söyler, doğru yola iletir.
ALINTIDIR
Bir yanıt yazın