Aşağıda manaları verilen fakat ekseriyetle yerinde anlaşılmayan kelimeler tasnif edilmiştir. Aynı zamanda bu kelimeler izah edilirken kâinat kitabındaki hangi faaliyetle örtüştüğü esas alınmıştır.
- Güneş: Ziya, hararet ve elvan-ı seb’anın menba’ıdır.
- Ziya: Güneşten çıkan kâinata dağılan ışık dalgasıdır. Güneşin yedi rengi ısısı ve elvan-ı seb’asını câmîdir.
- Güneşin ziyası atmosferin ötesinde uzayda görünmez. Ancak atmosferde açığa çıkar.
- Itlakıyet: Salıvermek, bırakmak demektir. Ziyanın saniyede üç yüz bin kilometre hızla etrafa yayılmasıdır.
- Tecelli: Ziyanın, denizin ve aynanın içine girmesidir.
- Cilve: Güneşin ziyasının denizin içine girdiğinde orayı parlatması, sıfatlandırmasıdır.
- Ef’al: Elektronlarda meydana gelen değişiklik ile suyun ısınmasıdır.
- Tezahür: Yansıma, nur, ziyanın denizin içine girdikten sonra geriye dönmesi aksetmesidir.
- Bu fiilî isimlerin kâinatı ihatası ve cilveleri hakkında yirminci mektubun ikinci makamının onuncu kelimesinde şöyle denilmiştir:
O Zat-ı Zül Celal Ve’l-İkram,
- Ehadiyet-i zatiye ile beraber külliyet-i ef’al sahibidir.
- Vahdet-i şahsiyesiyle beraber muinsiz umumiyet-i rububiyet sahibidir.
- Ferdaniyetiyle beraber, şeriksiz şümullü tasarruf sahibidir.
- Nihayetsiz ulviyetiyle beraber irade-i külliye ve kudret-i mutlaka ve ilm-i muhit ile zahir olan tecelli-i sıfatı ve cilve-i ef’al içindeki teveccüh-ü ehadiyetiyle her şeye her şeyden daha yakındır.
- Maddeden mücerret olmakla beraber, mekândan da münezzehtir.
- Bir olmakla beraber, her işi bizzat halk ve icat edendir.Hem zatındaki vücub ve tecerrüt, mahiyetinin mübayeneti ve adem-i tekayyüt, hem adem-i tecezzi ve adem-i tehayyüz sırrıyla, hem imdad-ı vahidiyet, yüsrü vahdet ve tecelli-i ehadiyet düsturuyla, bütün kainatı bir tek şey gibi suhuletli ve kolay halk ve icad eder. Bir tek ferdi, bütün eşya kadar sanatlı ve hikmetli yaratır denilmiştir.
- İşte böyle bir Zat-ı Zülcelal’in ne zatında, ne sıfatında, ne şuunatında, ne saltanatında, ne rububiyetinde, ne uluhiyyetinde, ne icraatında, ne icadâtında ve ne de ef’alinde asla şeriki, veziri, naziri, zıddı, niddi yoktur ve olması hadsiz derecede muhaldir. Bu mes’elenin izahını isteyenler ona müracaat etsinler.
- Buraya kadar yapılan izahlarla Lafzullah’ı bir derece tanımaya ve anlamaya çalıştık. Evet, Allah’ın varlığını bilmek ayrıdır, onu tanımak ayrıdır.
- Muhyiddin-i Arabi, Fahreddin-i Razi’ye mektubunda;
“Allah’ı tanımak, onun varlığını bilmenin gayrıdır” demekle, onu tanımanın varlığını bilmekten çok daha ileri olduğunu vurgulamak istemiştir. İşte Risale-i Nur eserleri Allah’ın varlığını bildirmekle beraber, bütün sıfat-ı kemaliyesini bütün meratibiyle bizlere tanıtıyor. Akıl ve kalbi imtizaç ettiriyor.
- Cenab-ı Hakk’ı en iyi tanıyan ve bilen hiç şüphesiz başta Peygamber Efendimiz (asm) olduğu halde, onu hakkıyla tanımak hususundaki aczini bildirmiş.
- Hadis-i Şerifte: “Seni noksan sıfatlardan tenzih ederim. Seni lâyık-ı vechile tavsif edemedim. Ya Rabbi, sen kendini sena ettiğin gibisin” buyurmuştur.
- Risale-i Nurun on birinci sözünde; “Ya Rabbi, seni nasıl tavsif ve tarif ederiz, senin tarif edicilerin bütün masnuatındaki mucizelerindir” denilmiştir.
- Mevlana demiş ki: “Ya Rabbi, bildir de ben beni bileyim, beni bilen ben ile kendime geleyim, ben bensizliğimle seni bileyim, seni bilmeyen beni, ben neyleyim.”
- Hem Tarik-i Nakşi’nin kahramanı ve bir güneşi olan İmam-ı Rabbani (ra) demiş: “Terk-i dünya, terk-i ukba, terk-i hestî, terk-i terk.”
- Hem Tarik-i Kadirinin kurucusu olan Abdulkadir Geylani Hazretleri o tarikatta, nefs-i emareden başlayıp nefs-i mardiye makamına kadar ulaştıran bir yol aşmıştır.
- Hem Ehl-i Sofi; fena fişşeyh, fena firrasul, fena fillah makamlarına çıkarak, kendilerini hiç sayıp, bu yolda tamamen Cenab-ı Hakk’a teslim olmuşlar.
- Hem Bediüzzaman Hazretleri bu teslimiyeti, Allah’a karşı “acz-i mutlak, fakr-ı mutlak, şükr-ü mutlak, şevk-i mutlak” olarak şekillendirmiştir. “Ya Rabbi, kemalsizliğimle kemalini, aczimle kudretini, fakrımla gınanı bileyim” buyurmuştur.
- Ya Rabbi, senden gelecek her hayra muhtacım. Çünkü her hayrın başı sensin Rabbim. Nefsimizden gelecek her türlü şerden, farazi ve vehmi olan şirkten sana sığınırım; çünkü her şerrin başı nefsimdir. Ya Rabbi, senin havl ve kuvvetin olmazsa, ne hayrı yapmaya ne de şerri terk etmeye gücümüz yeter. Bizi muhafaza eyle! Âmin. Âmin. Âmin.
Alıntıdır
Bir yanıt yazın